慶應義塾大学アート・センター Keio University Art Center

Research projects

SHOW-CASE project

小規模かつ多岐にわたる場所で展開可能な新しい展示プロジェクト。展示ケースという小さな展示空間を作家と演出すると同時に、作家と協力して印刷物を発行する試みです。

Arts Management educational program

Our main objectives are to question current educational approaches to the management of cultural and public arts organizations (or Arts Management), attempting to move beyond the limited understanding or shortsightedness of purely academic enquiries. In addition to this, we aim to promote the development and practice of efficient Arts Management Educational Programs, through evaluating educational targets, objectives, and methods.

Project details (2013)

Butoh: A Body Over the Edge

土方巽の《禁色》(1959)発表から半世紀が過ぎ、舞踏は国や地域を越えた広がりを見せています。世界の各地でパフォーマンスやワークショップが開催されているほか、様々な研究者により舞踏研究が行われています。

「舞踏:越境する身体」では、舞踏の実践や研究の国際的な状況を調査し、国内の動向と接続することを目指しています。また同時に、慶應義塾大学アート・センターの土方巽アーカイヴで行われている研究活動の、より積極的な国際発信を行います。

Research Project on Tokyo Biennale 1970

1970年5月に開催された第10回日本国際美術展(東京ビエンナーレ)は、隔年開催を原則として1952年から1990年まで18回開催された国際展の第10回である。しかしながら、中原佑介をコミッショナーに据え、「人間と物質 Between Man and Matter」をテーマとして掲げたこの1970年の展覧会は特別な展覧会であったと言ってよい。

慶應義塾大学アート・センターは同展において、毎日新聞事務局で展覧会の実現の任を果たした峯村敏明氏所蔵の資料の寄託を受けており、同展についての研究プロジェクトを発足させて、調査・研究に取り組んでいる。

Keio University Art and Architecture Open Days

慶應義塾のキャンパスに存在する建築物や彫刻、絵画などの芸術作品を、マップを片手に巡る見学会。
現在、建築を中心とした「建築プロムナード——建築特別公開日 」、屋外彫刻などの美術作品も対象とする「アート・プロムナード」の2シリーズを開催しています。

Video Information Center and Documentation of Art in 1970s Japan

This project aims at archiving the tape library and other resources of Video Information Center (VIC), and investigating the activities of VIC.
The VIC tape library consists of approximately 1,200 tapes recording performances, exhibitions,symposiums in 1970-80s, such as: Interview with Jiro Takamatsu at his studio, Interview with Nam June Paik, Kishio Suga Event (1975).

Activity report (PDF, Japanese and English)

Cultural Narrative of a City

Minato City is at once an international centre, rich in contemporary culture, and at the same time an area full of historial sites of interest, temples, shrines, and long-established businesses. The project “Cultural Narrative of a City” aims to access the dynamic axis that runs historically through Minato city.

Drawing connections between the old and new cultural resources of the city and the research activities that surround these resources, we hope to support current and future artistic and cultural activities, and at the same time to deepen the cultural tourism of the city. 

Genetic Engine

    In 1998, Keio University Art Center (KUAC) opened Hijikata Tatsumi Archive, which has served as a model for our “Genetic Engine” and led us to work on art archive. As it marks the 25th anniversary this year, we are planning a series of events and publications to review and reconstruct the system of “Genetic Engine.”

    Art archive can be regarded as “Genetic Engine.” Memory of an individual or an organization is quasi-material, but it essentially stays inside them. In contrast, record is externalized memory, where memory have contact with record. At this point arises an archive. Integrating the genetic elements of past event, archive re-generates them in new, various perspectives. In this sense, we call archive “Genetic Engine.” 

    Our attempt to revise "Genetic Engine" will be made in various field, e.g. exhibitions, publications, a symposium. We are looking forward to your participation.