慶應義塾大学アート・センター Keio University Art Center

Arts Management Educational Program: Buisiness report (2014)

1. The Historical Documents of Arts Management Education in Japan

This project archived information about Arts Management in Japan from 1980's to 90's and published The Historical Documents of Arts Management Education in Japan II which was subsequent to last year. Inviting Michihiro Watanabe, the research meetings were held for the purpose of communicating and making dicision about policy.

2014 7. June 1. Research Meeting
  7. August 2. Research Meeting
  31. October 3. Research Meeting
2015 28. February The Historical Documents of Arts Management Education in Japan II (published)

  

2. Board Education Educational Program for the board of directors of Arts Organization

The research purpose of this project is to study, to propose and to practice the way to educate the board of directors, who are essential for developing arts organization, to manage non-profit organization of art. Four times commisions were also held to define the problem.

2014 27. June 1. comission
  18. July 2. comission
2015 19. March 3. comission
  20. March 4. comission
  March Board Education  Educational Program for the board of directors of Arts Society (Report)

 

3. Arts Management Educational Seminar

To sophisticate contents and teachers of arts management educataion, the project held three times study group for teachers of arts management education and people who have experience of regular higher education. Inviting Naoko Iwamoto who studied at University of Boston in U.S.A and Tomoko Wakabayashi who studied at University of Warwick in England and compared with the programs of each University, participants discussed problem, application possibility of japanese education.

2014 4. December 1. comission
2015 15. January 2. comission
  26. February 3. comission

 

4. Working Group for Art Archive Management

Based on the study for operational status of art archive inside and outside Japan, this program held the working group which analysed art archive from the viewpoint of "Management" and selected Art Center as a sample which had 15 years results. We listed a theme "Relationship" as the first season and held three "Talk Session".

2015 4. February トークセッション1  「アートと社会のつなぎかた: 動き出す日本の文化資源」
  27. February トークセッション2  「パフォーマンスアーカイヴの現在: 国際連携をもとめて」
  7. March トークセッション3  「アーティストとアーカイヴ」
  20. March 記録集『アート・アーカイヴ・マネジメントWG』発行

 

5. Practice of Art Events and Arts Management Workshop

This project held the exhibitions "SHOW-CASE project No. 1 & 2" and performances "土方巽『病める舞姫』を秋田弁で朗読する[秋田版]" and "大野雄二&ルパンティックファイブin KEIO". Based on these events, "Arts Management Marketing Workshop" (total: eleven times) were held.

  • Arts Management Marketing Workshop
2014 23. July 第一回展覧会+マーケティング・プラン実習
    オリエンテーション、マーケティング理論の基礎 (1)
  6. August 第ニ回展覧会+マーケティング・プラン実習
    オリエンテーション、マーケティング理論の基礎 (2)
  27. August 第三回展覧会+マーケティング・プラン実習
    SHOW-CASE project No. 1のマーケティング戦略立案 (1)
  3. September 第四回展覧会+マーケティング・プラン実習
    SHOW-CASE project No. 1のマーケティング戦略立案 (2)
  10. September 第五回展覧会+マーケティング・プラン実習
    ジャズ・コンサートのマーケティング戦略立案 (1)
  1. October 第六回展覧会+マーケティング・プラン実習
    ジャズ・コンサートのマーケティング戦略立案 (2)
  8. October 第七回展覧会+マーケティング・プラン実習
    秋田県での朗読公演のマーケティング戦略立案
  31, October 第八回展覧会+マーケティング・プラン実習
    ジャズ・コンサートのマーケティング戦略の実地検証
  1. November (補講) 展覧会+マーケティング・プラン実習
    アンケート分析に必要なエクセル活用術
  12. November 第九回展覧会+マーケティング・プラン実習
    ジャズ・コンサートのマーケティング戦略施策の分析
  26. November 第十回展覧会+マーケティング・プラン実習
    SHOW-CASE project No. 2のマーケティング戦略立案 (1)
  10. December 第十一回展覧会+マーケティング・プラン実習
    SHOW-CASE project No. 2のマーケティング戦略立案 (2)
2015 28. February 『展覧会・公演等アート・イベントの実施とアーツ・マネジメント実習報告書』発行
  • Exhibition
2014年 17. September−28. November SHOW-CASE project No. 1 「冨井大裕 3個の消しゴム」開催
2015年 19. January − 31. March SHOW-CASE project No. 2 「志村信裕 透明なケース」開催
  • Performance
2014年 31. October 大野雄二&ルパンティックファイブ in KEIO 開催
  8. − 9. November 土方巽『病める舞姫』を秋田弁で朗読する[秋田版] 開催
2015 20. March 報告書 『「展覧会・公演等アート・イベントの実施とアーツ・マネジメント実習」 サブプロジェクト』発行